söndag 26 juni 2011

softar på....

....väderleksrapporterna hotade med regn hela långa sköna midsommarhelgen.
Långhelg för mig med ledigt Onsdag-Måndag, mycket ovant.
Nog måste man bli glad när det nu istället är blå blå himmel, sol, bara fötter i mjukgrönt gräs, smultron på rad och kaffe i muggen?
Molly travar runt lätt packeterad i bandage då hon opererade öronen i Tisdags för att dom inte skulle peka ut så mycket, visst hade lite mer innesittarväder egentligen varit bättre men hon verkar såpass pigg och kry att utomhusleken ingalunda verkar göra någon skada.
Jag hällde upp en kopp kaffe vid elva snåret, ( elvatåren ÄR ju den bästa ) tantvarningarna börjar snart skrika åt mig med mistlur och kände hur välbehaget spred sig i kroppen.
Kaffet han att kallna medan jag satt igång med projekt sy i trasig hank på handduk, skura bort rost på utelyktan, vika ihop torr tvätt, bädda sängar osv.
Det värsta av allt med ledigheten är nog allt ätande.
Nog har man precis svalt frukosten innan man måste börja spekulera i vilken mat som ska inmundigas till lunch, lagom till tre kaffet ( mmmm detta livselexir! ) börjar tankarna på att mat ska stå på bordet någon gång mellan 18-20.
Däremellan ska ju maten inhandlas, kanske tjänsten med hemkörd ( ? ) mat inte är så dum som semesteravbelastning?
När vi samtalade kring detta ämnet med goda vänner häromdagen kläcktes idén i min hjärna om en mat plan för semesterveckorna.
En mat idébank.
Allt som utökar ledighetskänslan och lämnar kraft över till annat, som kul saker som att köra till tippen med skräp...
Vilket är softast?
Kanske är det att ta dagen som det kommer och inte måla fan på väggen med ketchup, vara lite medelhavsk och låta långkoken puttra och se det som en njutning?
Nu ska jag ta det sista kalla kaffet i min kopp och beställa en pizza.
Have a nice day.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar