lördag 24 juli 2010

blott en dag ett ögonblick...

...på språng.
Mot något, vad ska möta dig i livet som bjuds upp för dig som en buffé av livsintryck och människors avtryck.
Jag böjer mig ödmjukast, livet har allt på menyn, tyvärr kan du inte bara välja den rätten du älskar, för tar du den varje gång blir du till slut trött på smaken, och när du går måste du betala.
Ibland finns det inga rätter att välja på utan du får ta skeden i vacker hand och äta det som bjuds.
Kanske måste du utmanas av motgångar och gråtunga oktober måndagar, det är de rätterna på menyn som gör att brulépuddingen smakar utsökt efter överkokt torsk och skolbespisningspotatis i menyns tolkning på livet.
Yin och Yang, svart och vitt, kalla det vad du vill.
Livet du möter kommer visa på gott och ont.
Ju äldre jag blir ju mer slår det mig att det ena kräver det andra, att mina barn måste göra fel saker och jag måste ha dåliga dagar och så är det, thats it, efter regn kommer sol, banna inte mörkret tänd ett ljus.
Här kommer mitt lilla ljus springande, full med ett barns rena klokskaper, bara att ta in det som serveras.
Idag lekte barnen med sina kusiner på den grönmjuka gräsmattan som även mina barnafötter trampat hemma hos mina föräldrar, där står den rödmålade lekstugan kvar och idag fick den ikläda sig skepnaden Restaurang Baksidan.
Barnen serverade och tog upp beställningar, min make klagade att det var mycket sallad på tallriken då han beställt stekt ägg, ja ingen brydde sig om det, ser du inte att den gräsfyllda tallriken är stekt ägg så är det din förlust.
Så mitt i gräset kommer min vackra dotter yrande, ena stunden lycklig andra stunden full av förtret.
Jag får vackert se att på min matsedel står det barnuppfostran, föräldrarskap, arbetskollega, vän och maka, nu är det upp till mig att se om det gröna gräset är grönt och skönt just nu i detta ögonblicket.
Ljuvligt mjukt under mina trampdynor.
Somrigt salt i mitt toviga hår.
Livet springer mot mig och med mig, bara att ta det i handen och följa med.
Ta en dag i sänder, blott en dag ett ögonblick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar