tisdag 6 juli 2010

kusin vitamin

I dag skiner solen sirligt genom ett flor av moln.
Vi tar oss friheten att hänga i pyjamas enda fram till lunch.
Jag strövar runt mellan hushålls sysslor och tidningsläsande med kaffekoppen i handen.
Avspisar noncharlant ännu en telefonförsäljare som smattrar fram sitt fantastiska erbjudande i luren.
I lördags kom kusinerna och deras föräldrar till Sverige och Halmstad på några veckors semester.
Naturligtvis är barnen lyckliga och lekande från första stund, susar runt och sprider leksaker som små gödselsprinklers.
Alla trivs med att vara hemma hos oss och alla leksaker.
Så otroligt lyxigt att få visa ett Sverige i finaste sommar dräkt, varje dag är enkel och barnen är lättroade när man kan åka till stranden, fiska krabbor på bryggan, bada och grilla.
Någonstans gryr en liten rastlös plikttrogen jävul som naggar att jag borde hålla renare, vara flitigare, äta mindre och sova kortare pass, varför kan jag inte helhjärtat ge mig hän till slappande och slöhet, utan dåligt samvete?
Jag har verkligen häcken full och borde fånga dom små stunderna av lugn som bjuds.
När jag tittar mig omkring ser jag en lagom dos av kaos, lite skit i hörnen, lego lagom ut strött över hela hemmet, som en hinderbana för detaljträning, man håller sig koncentrerad på sin vandring.
Vad kan jag göra för att unna mig att vara ledig och vara nöjd med allt omkring? Måste man åka iväg och bo på hotel för att totalt slappna av i pliktochbordegöraträsket?
Måste dock erkänna att jag under midsommar när vi var hos barnens farfar och sov över, då råder ; ingen stress, långsamma humlor flaxande omkring i ett sömnigt tempo och inga måsten, då trivs jag inte fullt ut utan kastar mig över diskning, potatis skalning, blomsterkransvävning....
Kanske har jag ett välbefinnande i att vara produktiv och att denna bloggen är en frukt av det tex.
Nu ska jag producera nytvättade lakan i alla sängar, ta en legoupprensning och se om jag kan ligga still i solstolen i mer än 5 min intervaller, grannarna måste tro att det är någon form av träning.
Jag ligger ner på solstolen 2-5 min reser mig sedan upp för att hänga upp tvätt, ligger 2.-5 min igen reser mig upp vattnar alla rabatter, lägger mig igen max 1 min denna gången reser mig upp hämtar posten och sorterar upp alla papper i återvinningshögen, lägger mig nästan ner men halvvägs kommer jag på att jag behöver kaffe för att slappna av, för koffein gör ju det med en...NOT, efter en kaffe och alla rubrikerna i HP ( har nog bara läst alla reportage när jag legat i feber och inte lämnat sängen på en hel dag ) sedan måste jag kliva upp för att kolla mail och facebook, ev sms så jag inte missar någon aktivitet.
Herrgud det finns nog en diagnos på det jag har!
Jag kapitulerar, måste nog finna lust i det jag är, en rastlös själ som älskar att softa.
Softa i min värld innebär livsnjutning och det är ingen halvavsvimmad slapparstil utan en helaktiv humla som susar runt som ett reaplan mellan allt som denna dagen har att erbjuda och jag ska inte missa något.
Idag ska jag visa släktingarna lite krabbfiske eller kvarnen i Särdal eller...bara sitta i trädgården under äppelträdet och spana på dom flitiga humlorna.
Soft är humlan i pälsen men i hjärtat är han en flitig jävel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar