söndag 10 januari 2010

Att blicka framåt

...en blick dröjer sig kvar.
Vandrar över vida lanskap o ljuset vrider upp vakenheten i kroppen några varvtal.
Ljuset som tycks ha välsignat denna julen , nyåret och halva januari månad nu.
Jag längtar till denna stunden, denna känslan, just nu.
Kan jag fånga in denna förmågan och konservera den, behålla tanken att vara i nuet?
Om jag känner in just nu med alla sinnen känner jag följande;
Smaken av matan vi just ätit ligger kvar i smaklökarna ( grillad kyckling, potatis sallad cocacola ), i luften hänger en doft av nytvättade lakan, runt omkring är det kvälls dunkelt och något enstaka värmeljus glimtar, jag kan höra barnen och Tobbe diskutera vad som händer i filmen dom tittar på, torktumlarens dova brummande, min puls är lugn och jag känner mig trött och slapp.
Är inte detta alla sinnens Söndagsprogrammering, detta kunde vara vilken söndag som helst klockan 18, eller hur, hur känns det hos dig en Söndag klockan 18?
Hur vill jag att det ska kännas i alla sinnen en Tisdag morgon klockan 08 då?
Det är kanske dags att programmera in en hjärntvätt på det så att min ångest tid på dagen får en kemtvätt och osar harmoni istället för panik år 2010?
Jag ska känna att vi alla är påklädda och äter frukost och är sams 08 på Tisdag tack...
Just nu har vi lite drömmar om en ny bil, om långsemester 2011 kanske i Februari och om utbyggnad av huset om 2-3 år, känns vettigt att börja året med lite visioner för framtiden.
Som Nalle Puh säger;
hmmm... vilket är godast, att äta honungen eller precis innan man äter den?
Verkligen effektivt att programmera in i sinnet vilka upplevelser vi vill ha med alla sinnen då smakar honungen gott tom innan vi ens har ätit den!
Blicka framåt och känn att det finn goda ting där framme, varsågod o starta programmeringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar