fredag 25 december 2009

jul igen

Jag borde ladda in en bild här men jag är för tung för att gå tillbaka ut i köket (2 meter ) och ta mig tillbaka.
Julaftonens antiklimax har spelat över sin höga aktivitet.
Juldagen träder in som en extra söndag, den man sedan saknar varje helg i vardagen.
Idag har ju inte vädret sagt emot att slappa, grått strilade regnet ner och suddade ut det sista av den vita julen.
Vi sov länge som ett gäng björnar i ide, Hugo orkade inte ens terrorisera oss med sitt vanliga nattliga inkräktande i dubbelsängen, vilket resulterade i att jag sov extra tungt.
Frukost vankades efter en liten stund vid morgon tv, läsa lite tidningar, elda i brasan, leka med de nya leksakerna en slumrande takt fyllde hela förmiddagen.
Hugo sprang över till granntösen Wilma en stund mitt på dagen och jag o Molly passade på att baka färdigt den sista pepparkaks degen som legat i kylen och väntat, tänk nu kom den till glädje!
Sedan tog jag mig ett varmt bad med badbomb ifrån Lush sprängfylld med alger, läste ut min bok så att jag nu kan sätta tänderna i böckerna jag fått i julklapp.
Jag kan varmt rekommendera boken jag nu lagt bakom mig, den är skriven av Lionel Shriver och heter -Dagen efter.
Har även hunnit med en timmes promenad idag, jag hade tänkt att denna julen inte skulle få sätta så stora spår i midjan som forna jular, liksom eftertankens kranka blekhet när vardagen kommer och linningen spänner.
Just denna dagen är ju dagen efter, imorgon är det Annandag jul vilket förut om åren innan barnen hade inneburit att jag hade varit dagen efter juldagens fest på krogen med alla vänner.
Jag är så glad och tacksam för mina fina vänner och önskar faktiskt att jag samlat alla till en stor julfest för att fira att vi har den största klappande hjärtejulklappen, vänskap.
Nåväl nästa år blir det jämn födelsedag och jag kanske får för mig att samla mina vänner, jag älskar ju att organisera och planera, får se vad det blir, än är det tid.
Många dagar före kvar.
Många dagar av förväntan och glädje, ett helt nytt blankt år att fylla.
Men idag är det fortfarande jul och vi suger på karamellen, flera dagar kvar att fylla med mys, och imorgon kanske tomten kommer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar