onsdag 23 december 2009

Juvlig Jul

Det är den 23:e december, slasket plaskar utanför dörren.
Såhär på kvällen vilar lugnet i rummen och bara tunga slumrande snarkandetag och suckar ifrån små förväntansfulla barn.
Innan Hugo kröp till kojs ställde han ut 3 pepparkakor och en tallrik gröt till tomten, dom står därute nu och suger i sig fukt och förvandlas snart till bruna kletpluttar som tomten kommer klökas på. Ha HA!
Jag ska strax dikta ihop ett brev från tomten som tack för omtanken, han har tyvärr inte tid att personligen besöka oss på själva julafton.
Har kört ihop sig på jobbet typ, morfar har med sig tomte outfitén till Skåne så han får uppenbara sig med 2 paket på Annandagen.
Under våran gran trängs paket och klappar, hur ska man kunna vänta till efter Kalle med att öppna?
Vad ser du fram emot såhär kvällen innan dopparedagen?
Jag sänder en tanke till alla dom som inte får en fröjdefull Jul, mår pyton när jag tänker på ensamma o rädda barn, föräldrar som druckit för mycket.
Dom som gladerligen skulle byta sin julklapp mot lugn, frid och kärlek.
Så höga krav alla har på det som ger dom en god jul, jag hör det när jag pratar med kunderna på jobbet såhär dagarna innan.
Åh nej dom ska inte ha så mycket speciell mat, alla hjälps till.
Det ska göras 5 olika sorters lax o hemma rullande köttbullar i 43 smaker på viltfärs och sill i bladguld närapå, inte så mycket...
Vi borde dra i nödbromsen på det tuffande tåget med julbestyr, hoppa av och ta ett djupt andetag frisk kristallklar luft, vädra sinnena och ta in det viktiga och fundamentala som är gratis och vi kan ge i obegränsad kvantitet.
Ja, du vet vad det är och du har det i mängder, kärlek och uppmärksamhet.
Det jag mest ser fram emot imorgon är just lugnet och leken med dom nya sakerna, läsa en tidning eller två, ( vi köper alltid hem lite färska magasin till jul ), äta frukost jätte länge, sedan en del god mat och samla ihop nära och kära.
Kanske spela något utav de nya spelen och mumsa choklad.
Jag skulle gärna ta en promenad, egentligen vill jag gärna gå till kyrkan och tända ett ljus för dom som betyder mycket för mig.
Kärlekens budskap borde vara det största med julafton som inträder i morgon, passa på och ge dom du möter en kram med värme en komplimang och din mentala närvaro.
Det blir en god jul.
Ställ ut en tallrik med gröt och 3 pepparkakor, låt de symbolisera tro hopp och kärlek, dom finaste juligaste julklapparna vi kan ge till alla vi möter, imorgon, och dagarna som följer.
En varm God JUL, se nu till att uppskatta allt fint runtomkring dig!


1 kommentar:

  1. tack för en supergod jullunch!
    vi är fortfarande mätta, men det kanske beror på all mat vi åt efteråt...

    många kramar från a-c, magnus och jenny

    SvaraRadera