söndag 7 februari 2010

klassisk snö Söndag

Gissa väder?
Så självklart snöar det och alla människor våndas och talas om detta med snön raljerar kring för och nackdelar.
Jag är fortfarande anhängare av fördels sidan, gillar ljuset och den friska renheten.
Idag inhandlade jag och maken småfågel frön, ( nä det är inte frön formade som små fåglar utan snacks till feta småfåglar som antagligen har en buffé av frön och talgbollar i varje trädgård som dom flaxar runt i. )
Fördelen med att strö ut slika frön är att en hel massa snygga fåglar visar upp sig på parade utanför köksfönster dörren vilket är en mycket trevlig underhållning.
Detta tilltag kommer sannolikt resultera i att vi har solrosor blommande på dom mest oväntade placeringarna i trädgården till sommaren.
Svajande som 3 meter långa solar mitt i gräsmattan.
Får inrätta någon typ av småfågel utedass utmed husväggen där det passar bra med solrosor...
Igår hade vi äran att vara bjudna på en 40 års uppvaktning med tillhörande promenad sällskap på vägen dit.
Den första anhalten bjöd på en "Lidhultare" ( vodka med juice ) sedan promenerade vi vidare icke lika frusna längre och blev serverade skumpa på paketinslagar stället, sedan vidare till huvudpartyt där smarrigt mousserande bjöds och mången god mat och dryck.
Likt ett gäng askungar bar det hemåt för oss och promenad sällskap vid tolvslaget, jag tror maken somnade ca 1 decimeter ovanför kudden när han gick in för landning, jag somnade några hundradelar efter, lite hes efter singstar prestationer under kvällen men mycket lagom yr och glad.
Våra småhönor har spenderat natten mellan Lördag och Söndag hos mormor och morfar och fått mycket gott omhändertagande.
Morfar hade frågat Hugo när dom vaknade om han hade sovit gott och då hade han svarat; verkligen gott.
Högsta betyg på sömn för alla familjen medlemmar med andra ord.
Måste dock erkänna att det är mycket tomt när barnen sover borta, den tystnad man så kärt längtar efter ekar tomt på Söndag förmiddagen och jag kan tänka mig hur det är för dom som bara har sina barn varannan vecka att dom första dagarna är ekande ihåligt tysta och stilla.
Innan vi körde och hämtade barnen städade vi och körde igång lite tvätt, handlade det primäraste på Ica och hämtade upp en bil i stan som behövs i morgon bitti.
Nu känns det sådär Söndagsaktigt igen, helgen rinner bort för snabbt.
I kväll blir det hemgjord pizza och familje mys.
Vi ligger två och två i varsin soffa och snusar på varandra mätta och goa som småfåglarna efter dagens frö överdos.
Jag förstår dom som inte har barn och läser våra mamma bloggar att vi klagar allt som oftast och låter eländiga, det är lite vridet, endast när man är i samma situation får man igenkännings känslan och för en utomstående kan det verka ängsligt.
Det är så lätt ibland att bara klaga av sig och raljera över det som bjuder motstånd, tror att vi över lag måste fokusera på lite härligheter, pusskalas och kärleksgosiga skedliggande i soffan och nosa i nytvättat mjukt hår stunder.
Det är när hönorna är borta som man märker hur tomt det blir i hönsgården och så är det nog i alla olika sammanhang.
Kanske det krävs en slaskig grå februari dag för att vi ska uppskatta snön, kanske krävs det en helg utan barnen för att uppskatta deras underbarhet, kanske krävs det att vara utan en vän för att ta hand om vänskap, kanske ger egentid i en relation glöd till tiden ihop?
Och om sanningen ska fram läser inte jag bloggar om fiske eftersom jag själv inte fiskar så den utan barn som läser en utpräglad mammablogg och tycker att den är kass kanske ska fiska efter något annat, vänd blad, klicka vidare, paddla din egen kanot?
Jag skriver inte någon särskild typ av blogg, jag skriver det som sprakar fram i min hjärna och om det bjuder en läsare på ett igenkännande skratt en soft tanke eller reaktion så är det min anledning till att skriva.
Det gäller bara inte att bli insnöad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar