fredag 12 februari 2010

så här pigg?

Tja, hur mår du egentligen?
Hur mycket kaffe skånerost krävs det för att vara piggelin som en ekorre på läskdiet?
Tja mitt recept idag är följande;
Gå upp 30 minuter tidigare än brukligt, då känner du dig lite som när man måste gå upp mitt i natten för att åka på resa, allt känns lite fladdrigt och speedat, du blir lös i magen och tittar på klockan hela tiden för du är inte inne i din vanliga rytm som går på autopilot.
Stress pigg liksom.
Sedan äter du skitnyttig frukost, tänk fiber.
Och som om en osynlig kraft tagit över tar du dig till gymmet istället för jobbet.
Hoppla där fick du användning av att vara 45 minuter tidigare än en normal skitdag.
På gymmet träffar du kloka snygga människor som du gillar och känner, samtidigt som du tränar får du ett intelligent utbyte i en eller fler konversationer, ( nu lät detta som ironi men det är det för en gångs skull inte. )
Nu värker det lite molande i dina trötta muskler och du kan glädja dig åt en stark kopp kaffe och dubbel ostmacka på kavring i sällskap med suveräna kollegorna på ditt jobb.
På lunchen skruttar du in på stadens bibliotek och lånar film och böcker till dina förtjusande välartade barn ( liten släng ironi där ).
Och då hör du någon annans barn ropa ett könsord högt så akustiken i biblioteket till barnets mors förtret kommer till all sin rätta, upprepade gånger ropar barnet ca 1 1/2 år att den vill sitta på en stol som jävlas och bara vill snurra ( elaka inrednings arkitekt som placerat den på barnavdelningen )
Utan att skriva ut detta fula ord så kan jag ju säga så här, barnet ville säga;
- sitta på stolen men det kom ut något annat...använd din fantasi...10 gånger.
Ja, detta piggade upp mig ytterligare och jag gick sjungande tillbaka till jobbet, glad att det inte var jag som var mor till just det barnet idag.
Hur ska man nu lyckas hålla sig så här näpet pigg dagen ut?
Blanda en mix av lagom stress och total tystnad och lugn ihop med ytterligare kaffe och du har receptet på en lagom balanserad eftermiddag då du hinner med lite mer än du föresatt dig.
På hemvägen inhandlar du ingredienser till ursnabb kvällsmat som är på rea, kräftstjärtar som du tänkt skulle bli dyrt, då ringer maken och berättar att pastan är kokt, ljusen är tända och vinet är upphällt, det verkar kärlek banne mig!
Nu kommer jag snart yla rakt in i kudden och släppa min pigga dag bakom mig som en ballong där luften pyser ut så att den fladdrar iväg med ett långdraget pruttljud.
Imorgon är en annan dag och jag är så tacksam för idag vet jag att inom mig bor en pigg person som jag gillar, och som ibland inte är så helfwetiskt pigg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar