söndag 14 februari 2010

söndag halleluja

En Söndag med Halleluja effekt?
Mamsen ringde vid lunch och frälste oss med informationen om att Harplinge kyrka skulle ha gudstjänst kl 15 ( för tjyven mitt i kaffet ) med tema barn och Astrid Lindgrens sago figurer.
Jag hade tre hungriga vargar kring mig och en envis centrifug så jag bad att få överväga detta.
Frågade fröken Molly om detta föll henne på läppen då storebror har träning med Sports Academy Söndagar klockan kaffe.
Molly tyckte Pippi kyrka lät som en strålande utflykt så sagt och gjort tog vi den svängiga vägen till rabarberns hemvist Harplinge.
Och Halleluja vilket ös och vilken Astrid Lingrens värld vi möttes av, mycket svängigt och lyckat, fantastisk sång, figurer i rätt outfit och på utvägen kanelbulle och sockerdricka, kaffe för den sugne.
Återigen har jag fått en närmast religiös upplevelse i kyrkan ( ja om inte där så var ) inom ett par månader, dels Sventa´s begravning i höstas som berörde djupt och sedan det fantastiska Luciafirandet som gav en perfekt inramning till en underbar vit jul och nu en svängig nystart på året med kloka Pippi i fören på Hoppetossa fartyget.
Känns som jag får ett budskap varje gång.
Livet är för kort för att inte levas med kvalité.
Pippi är en ensam tjej men hon bangar aldrig för utmaningar, hon har alltid en annan vinkel på svaren på frågorna och lever på sitt eget vis så som hon gillar i ett hus i Rosa med häst och apa.
Som av en händelse har jag i dagarna surfat runt efter resor till Gotland, där kan man väl hitta Pippis hus?
Vi funderar på att utforska något Svenskt och annorlunda, säkerligen vackert på Gotland.
Vem vet vad som kikar fram bakom hörnet?
Kanske en påsklovsresa?
Så idag en inre resa.
Varje gång jag besöker en kyrka tänder jag ett ljus och sänder mig själv och mina nära tankar med styrka och energi.
Ibland är det så lätt att välja glädje ( eller hur L? ) ibland är det också tillåtet att välja sorg, ilska, trötthet eller besvikelse när det är rätt val, bara det inte slukar dig utan bekräfta det, se dina känslor, gå vidare välj något eller någon som glädjer dig.
Gör ett val i vägskälet på din inre resa.
Move on... softly...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar