söndag 25 oktober 2009

söndagsmys i äppelpajens tecken

Idag tror jag alla jag har varit i kontakt med har jääääspat och sagt att dom slappar o typ äter äppelpaj, helt softrätt, det här vädret uppmuntrar till att lägga i en lägre växel.
Jag ska också svänga ihop en supersmarrig paj till mig o barnen.
Tobbe ska ut på andra uppdrag...
Vi tvingade ut oss och barnen i trädgården 1 timma på förmiddagen och jag o Molly planterade några roliga lökar som kommer sticka upp sina näsor vid påsk.
Vad hittade vi då i en utav planteringarna vi gjorde i våras i pallkragar? Jo där stack det upp färdiga gula morötter som vi hade dömt ut!
Vilken gåva från moder natur så här på höstkanten, 5 gula stora morötter som vi själva odlat, mäkta stolt Molly som minns när vi hade satt dom små fröna i våras.
Hon visade upp dom jordiga rotfrukterna för sin pappa och var stolt som en höna.
Middag idag blev därav kokta morötter med flingsalt och fin olivolja inköpt i Paris, samt blomkål och korv och potatismos.
Idag funderar jag över hur skönt liv vi har, vårat mysiga hus med äppelträd i trädgården, sköna soffor att ligga i, gott kaffe att surpla på medan jag läser en intressant tidning, dessutom har vi ju fått en extra timme idag vilket faktiskt känns som en bonus.
Jag har dessutom givit mig själv 2 dagar höstlov med barnen måndag och tisdag då vi kan fortsätta att ha det lugnt och skönt.
Så här sitter jag i mina utslitna joggingbyxor där resåret gjort sitt för längesedan, smutsigt hår, inget smink och känner mig som en regerande drottning.
Det krävs inte mycket för att regera i mitt kungadöme, bara några få taoistiska livskvalitéer som ger guldkant på tillvaron.
Och en paj av läckra äpplen...

1 kommentar: