måndag 12 oktober 2009

vive la France

Oj oj Oj va mysigt att mysa runt i sensommarvärme i Paris.
Vi tog SAS flygplan från Köpenhamn Torsdag eftermiddag och var framme vid 18 i stán, Remy mötte upp oss vid Operan och visade oss vägen till lägenheten vi haft förmånen att få låna av gode herr Axel mot 60 euro och en låda Merci choklad, lämpligt placerad lya lokaliserad jämte Zara home och Habitat...
Anna kom till lägenheten efter jobbet och vi drack lite champagne och smaskade lite delikatesser, kurr i magen så vi tog oss ner till en charmig liten restaurang på en innergård nära lägenheten och käkade Pizza.
Ganska trötta kröp vi till kojs vid 23, sov svingott i våran lånesäng och vaknade utsövda efter 9 timmar, Tobbe drog sig sömningt ner till lilla närbutiken och inhandlade lite frukost, ladda inför lång dag i bekväma skor sevärdheter och shopping.
Vi strosade iväg utmed kringlande gator via "Hallarna" och köpte lite leksaker till julklappar, ( ja, ja, jag vet det är tidigt för julinköp! )
Så småningom kom vi fram till den lilla ön som ligger mitt i floden Seine och där finner vi den fantastiska kyrkan Notre Dame, vi tände ett ljus och lunkade runt lite filosofiskt innan vi tog oss vidare mot Latinska kvarteren och en liten lunch med ett glas rött vin.
Efter att vi tagit vår lunchpaus hade vi hämtat nya urkrafter att vandra vidare för att sluta cirkeln och ta oss mot Concord platsen och sedan hem till lyan, vi lät Starbucks frälsa oss med nya krafter via en latte så vi klämde in ett besök på jättevaruhuset La Fayette och deras leksaksavdelning där ytterligare gåvor till småhönsen inhandlades, Tomten kommer vara så nöjd att vi varit ute i så god tid.
När vi vandrade omkring, stentrötta bland leksakerna såg vi utsikten från fönstren mot Sacre Cour kyrkan och Monmatre som vi planerade att bestiga dagen efter, alla vackra takåsar bredde ut sig som i en reklamfilm för den pittoreska stadskärnan.
Skynda skynda, inom dushen innan Anna o Remy kom till oss för dagen intag av skumpa innan Metro mot resturang La Gazetta och 5 rätters gormet meny, mumma.
Ganska pigga vaknade vi dagen efter med ömmande vader och fötter, latte, frulle och full rulle idag vackert väder 20 + grader vi tar oss till Eiffeltornet med Metron och köar en dryg timma innan vi når toppen längst upp, svindlande men klar sikt flera mil, klick klick med kameran, svårt att fånga denna vyn som om man var i ett flygplan och spanar ut över stadens struktur och byggnads märken.
Sedan metro till Monmatre och i denna slingrande idyll på en gränd bakom huvudstråket intog vi en slapp lång lunch, Tobbe sniglar till förrätt jag gratinerad löksoppa, sedan Anka till Monsieur och tonfisk från grillen till Madame, gissa drycken...en skvätt regn gjorde att vi sökte skydd en liten längre stund.
Efter lunchen strosade vi ner över Monmatre där det var skördefest och vi mötte hela karnivalståget med representanter för bönder, bagare, vinbönder, skådespelare, handlare, musiker mm. köpte en bukett rosor till Anna som skulle uppvaktas försenat till födelsedagen på en Thai resturang vid Champs Elysée på kvällen, nu fick vi bråttom hem för att hinna duscha av oss stadsdammet.
Redan Söndag, vi strosade bort mot Marais och tog en brunch innan vi samlade ihop våra saker och vandrade mot bussen som tog oss tillbaka till flygplatsen, cirkeln är sluten och färden hem är påbörjad, ganska skönt att komma hem sedemera till längtande ungar och goa kramar och pussar, glada tjut över små överrasknings presenter.
Härligt att komma iväg några dagar, härligt att vara hemma igen.