torsdag 19 november 2009

besprutade barn

Nu har dom små rosenknopparna blivit besprutade, hoppas inga bieffekter ska drabba dem.
Jag har haft en skön kväll i gräsänkestatus.
Städat av toaletterna så slipper jag det i helgen, läst min Mama tidning länge och väl i ackompanjemang med en Crema di mascarpone glass.
Hoppade över att dammsuga pga ljudnivån det innebär.
När barnen skulle somna läste jag berättelsen om Jesus barnet som Hugo hade fått med hem ifrån skolan.
Alla tre uppradade i min o Tobbes säng, efter sagan somnade alla sött, även jag slumrade till när andetagen kring mig blev tunga.
Jag ska planera in ett besök i kyrkan nu vid jul och titta på en fin krubba, tex i st Nikolai kyrkan eller i Harplinge kanske. Fint att tända ett ljus och berätta för barnen att man kan tänka på någon som betyder mycket för en eller önska sig något som känns skönt i hjärtat och snällt.
Det är så lätt att julen bara blir klapparna och det känns så fattigt.
Jag har i vanlig ordning handlat alla paket färdigt, även alla småpaket till barnens adventskalendrar, fastän det är mycket jobb livas jag upp av tanken på deras upprymdhet och glädje, det är så belönande att klura ut något som blir speciellt.
Vi har en regel att det ska vara max 4 paket per barn från oss på julafton, det blir så mycket paket från andra också, bättre att spara något som ett nyårspaket.
Eller att lillejulafton leta efter ett paket gömt i trädgården som man måste leta upp med lykta på kvällen innan julafton, sedan sätter man ut gröten till tomten.
Vi förväntar oss paketen på julafton, en riktig glädje överraskning blir ju paketet som kommer oväntat dagen innan eller efter...
Hoppas jag inte får en riktig grisig överraskning i morgon bitti med febriga pannor knorr på svansen och tunga rossliga andetag...
Nåväl knorren på denna dagen var att läsa mycket i sällskap med glass och att barnen numera är skyddade från en smula sjukhet...förhoppnigsvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar