söndag 22 november 2009

soppa på en spik


Idag satte de nya julgardinerna upp, mycket nice, lite för tidigt.
Nästa vecka blir det 6 dagars arbete samt 2 kvällar vilket gör att det är ypperligt skönt att se sig om i ett städat och fixat hem.
Idag har det vankats 11 kaffe med lussekatt och prat i kvadrat, tror kanske att min hjärna utvecklades ännu ett snäpp...
Sedan lite fixande och så smsar grannen om hon fick hämta lite persilja vilket hon självklart fick!
Så krönte vi skördandet med att hon hade med sig nybakade rykande varma saffrans scones med fikon som passade till glögg, det var vi tvungna att prova, mycket delikat.
Så lämnade min välartade granne ett tips till kvällsvarden eftersom vi var sugna på soppa och jag tyckte att vi fick koka den på spik.
Vi kokade potatis och löksoppa med lite blomkål i som fanns kvar från gårdagen.
Så här går det till;
Man tager potatis i tärningar och kokar som vanligt.
När man häller av potatisvattnet sparar man det i ett litermått.
I den tomma grytan smälter man smör och fräser lök o vitlök tills det mjuknar, tillsätter potatisvattnet o lite buljong, jag hade även en doft av dragon samt salt o peppar.
När löken sjudit i 5 min häller jag i blomkål och potatisen, mixar i grytan med mixerstav häller i lite lite majsena redning och mixar lite till, sedan en skvätt mjölk i innan servering!
Gött o nyttigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar