tisdag 10 november 2009

Livets frukost.

Stark i själen, mätt i magen.
Idag blev det en dag med tankar kring livet och hur jag formats till den jag är idag, och hur mina barn ska vandra livets krokiga väg helskinnade.
Åhhh, medaljens framsida är verkligen möjligheten att äta frukost länge och väl när man är hemma med sjuka barn.
Sitta och hinna tänka.
En riktig frukost innehåller kaffe av mörkrost eller espresso gärna mjölk till kanske skummad i 60 graders värme, gröt på havregryn, företrädelsevis från den röda papplådan av märket Gyllenhammar,dom är tunnare, ett 7 min kokt ägg med kalles lätta kaviar, danskt rågbröd från Västergård konditori med ostskiva och ett glas proviva dryck, som guldkant på detta något att läsa önskvärt är dagstidningen.
I dagen tidning kunde jag dessvärre läsa om en person som gått bort.
Min frukost kom att glida iväg bland djupa tankar.
Han var ungdomsledare när jag var 11 år och kom att betyda mycket för mina tankar och värderingar kring livet i tonåren.
En ledstjärna tändes som gjorde att jag leddes på rätt köl.
Jag kände en ledsenhet som liksom trycker högt upp över bröstkorgen av tanken på att han är borta.
När någon dör innan dom hunnit fylla 60 år, plötsligt rycks bort när hjärtat inte vill samarbeta mer med kroppen, känns det för tidigt.
Tankarna som väcktes i mig var hur mycket trygghet det gav till mig som tonåring att ha en tro och mening att vända mig till när funderingarna river i en tonårings själ och hjärta.
Den här ledargestalten var ganska ung och mycket inspirerande, han förklarade saker på ett äkta engagerat vis och inspirerade oss unga att tänka själva, med värme och kärlek i hjärtat.
Vem ska inspirera mina barn när dom inte längre är bara barn utan börjar vandra in i ett vuxnare liv med stora tankar och känslor?
Jag hoppas verkligen att mina barn har förmånen att möta många kloka vuxna som hjälper till att forma deras egna värderingar genom livet.
Jag har så fantastiska vänner som redan idag ger sitt avtryck på de mina.
Inte bara vi föräldrar och mor- och far föräldrar är viktiga för att dom ska hitta sitt egna sätt att vara sig själva, även om vi är den viktigaste förebilden.
Det kommer en dag då vad jag än säger så blir det fel, en dag då min lilla söta kommer skrika åt mig och börja sin vandring mot självständighet och frigörelse.
Den dagen gör nästan ont redan idag.
Jag vill att fler vuxna ska sätta sitt positiva avtryck i deras liv såsom "Sventa" en gång i tiden sådde ett frö till min grundvärdering som lever än idag.
På fredag är det minnesstund i den stora st Nikolai kyrkan vid torget i Halmstads hjärta, då vill jag tända ett ljus i kyrkan både som tack för allt jag fått men också som en önskan för framtiden för mina och dina barn, om att dom ska få växa sig starka i själen.
Är du stark i själen, i din självkänsla så går du igenom gott och ont, men hel.
En god frukost är den bästa starten på dagen och gör att jag hamnar på rätt köl inför det som resterande del av dagen serverar.
En god barndom är den goda frukosten för livet.

1 kommentar: